Gå til hovedindhold

Konverteringsoptimering for din succes

Hvis du stadig er i gang med at udforme din online-strategi, er tanker om brugervenlighed og konverteringsoptimering lige noget for dig. Men selv efter det: Det giver altid mening at tænke på webstedets ydeevne.

Alle virksomheder har som mål at få succes med deres onlineaktiviteter og deres websted. Denne succes måles ved, at den besøgende foretager en handling, der afslutter besøget på webstedet, den såkaldte konvertering. Dette henviser til konverteringen af den besøgende på et websted til en aktivt handlende kunde, f.eks. køb af et produkt, download af information eller etablering af kontakt.

Faktum er, at Google i stigende grad tænker ud fra brugerens synspunkt, og at søgeord og backlinks ikke længere er den eneste opskrift på succes, men indhold med ægte storytelling, dvs. sammensmeltning af tekster, billeder og videoer til en sammenhængende historie, hvor billeder ikke blot er tilbehør, men en del af den og fanger den besøgende - og dermed fører til lange og omfattende besøg. Kort sagt: brugeroplevelsen er den nye rankingfaktor for succesfulde websteder.

For at udvikle det rigtige koncept her er det vigtigt at bestemme allerede før designprocessen: Hvad er formålet med webstedet? Og: Hvem er min målgruppe, min såkaldte buyer persona? På baggrund af disse data skal webstedets struktur og indhold udformes og tilpasses. Nogle gange er en kort test nok: Vis forsiden af dit websted i kun 5 sekunder til en person, der ikke kender siden, og spørg dem, hvad siden handler om. Svarene kan være meget overraskende og vise, at der er behov for handling. Med forskellige tests kan du finde ud af, hvor der kan være svage punkter i dit onlinetilbud. En god placering på Google er trods alt et meget godt grundlag, men det giver ingen forretning, hvis brugerne ikke foretager henvendelser eller bestillinger.

Opstil hypoteser, f.eks. for at antyde: "Hvis du gør dette, vil du opnå dette, fordi denne eller hin effekt vil indtræde". Med de følgende spørgsmål kan du udlede nye metoder til konverteringsoptimering og tjekke, hvor godt du er placeret med dit nuværende webtilbud.

Webstedet skal give de besøgende et umiddelbart svar på følgende spørgsmål:

  • Hvor er jeg?
  • Er jeg overhovedet på det rigtige sted?
  • Stemmer det, jeg ser, overens med det, jeg leder efter?
  • Opfylder denne udbyder mine krav?
  • Er det for folk som mig?
  • Kan jeg klare mig på stedet?

Utallige emner spiller ind i konverteringsoptimeringsdelen og har stor betydning for webstedets succes. Disse omfatter:

  • Responsivt webdesign - fordi mobilvenlige websteder har en bedre konvertering.
  • SSL-kryptering - fordi krypterede websteder er mere troværdige.
  • Sidehastighed - Hurtige sider virker bedre på brugerne og bliver ikke klikket væk så hurtigt.
  • Overskrifter - Tjek, hvad dine overskrifter siger, og også strukturen og placeringen. Præsenterer fordele, ikke kun funktioner.
  • Tekster - Indholdet er konge! Fængsl dine kunder med ægte historiefortælling.
  • Billeder - Sørg for, at dine billeder er tiltalende og autentiske.
  • Farver - Valget af farve på hver enkelt knap kan være en beslutning for eller imod succes.
  • Call-to-action - Opfordrer dine kunder til at foretage en handling (køb, send, ring).
  • Tillidselementer - Vis dine kunder, at man kan stole på dig! Tillidselementer kan være referencer, priser og testresultater, der opfordrer brugeren til at klikke på en knap.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at teste forskellige koncepter og implementeringsformer for at lære, hvilke elementer der konverterer brugerne bedre og tilskynder dem til at handle end andre. Det kan være farver eller former på en knap, sidernes struktur eller oversigter. Alt er relevant og spiller en rolle. I konverteringsoptimering er der intet, der kan overlades til tilfældighederne - og det kan din virksomheds succes heller ikke.

Book et gratis onlinemøde i dag.
Rul op